2005/02/16

Persoonlijke Effectiviteit Huiswerkopdracht A

Een opdracht die gedaan mag worden is:

Ga in gesprek met de persoon waar je moeite mee hebt om in gesprek te komen. En ruim de kast op, of woorden van gelijke strekking.

Wil best de kast opruimen, ik heb hierover een goede geadachte.

Of zij die het betreft er ook zo over denkt is voor mij niet te beantwoorden.

Deze vraag zal ze zelf heel goed kunnen beantwoorden. Deze opdracht min of meer met één persoon besproken.

Perla vond en vindt dat ik het een plekje moet geven, en het laten voor wat het is. Dit probeer ik dus ook, en uit respect voor degene die het betreft zal ikzelf geen actie ondernemen om in gesprek te gaan.

Als uitzondering zou het slechts kunnen wanneer er mensen zijn die mij overtuigen dat het nu kan. Dus deze vraag voorgelegd in de discussie groep behorend bij deze cursus, en dus alleen voor die mensen toegankelijk.


===============
Enkele gedichten
===============

Luisteren is meer dan horen
Een mens die kan luisteren
Iedereen wil zo iemand ontmoeten
Aan hem kun je vertellen
Over je dagelijkse leven
Je grote en kleine problemen
Hij deelt in je vreugde en verdriet
Je bent gelukkig als er echt iemand naar je luistert
Luisteren is tijd durven te verliezen
De ander laten uitpraten
Geen oplossing kunnen geven
Maar stapvoets met de ander op weg gaan
Niet jouw tempo opdringen
Maar het zijne volgen
Niet jouw antwoord geven
Maar het zijne laten vinden
In het luisteren ervaart de ander
Dat je van hem houdt met zijn onmacht, zoeken en tasten
Wie durft te luisteren
Voelt niet meer de dwang
Om de ander te verlichten
Maar begint te geloven dat "luisteren" zelf al licht is.

-------------------------------------
Als ik je vraag naar mij te luisteren,
en jij begint mij adviezen te geven,
dan doe je niet wat ik vraag.

Als ik je vraag naar mij te luisteren,
en jij begint mij te vertellen,
waarom ik iets niet zo moet voelen
als ik het voel,
dan neem jij mijn gevoelens niet serieus.

Als ik je vraag naar mij te luisteren,
en jij denkt dat jij iets moet doen
om mijn problemen op te lossen,
dan laat jij mij in de steek,
hoe vreemd dat ook mag lijken.

Als ik je vraag naar mij te luisteren,
en ik zie je ogen afdwalen,
en jij wilt alsmaar inbreken in
wat ik zeg en voel,
dan voel ik me gepasseerd,
en ben ik er eigenlijk niet voor jou.

Dus, alsjeblieft,
luister alleen naar me,
en probeer me te begrijpen.
Wees even maar een droge spons,
en slurp op wat je hoort en ziet!

En als jij wilt praten,
wacht dan even,
en ik beloof je,
dat ik op mijn beurt naar jou zal luisteren.

( Robbert Feddes )

-------------------


Als je niet omhoog kijkt
niet je oog naar boven richt
zul je nooit de zon zien
met haar licht.

Als je niet omlaag kijkt
naar de grond waarop je staat
zul je nooit de steen zien
die jou pijnlijk vallen laat.

Als je niet vooruit kijkt
niet het onbekende ziet
grijp je naast de kansen
die de toekomst je nu biedt.

Als je niet terug kijkt
naar de sporen die je maakt
zul je nooit de mens zien
die steeds meer op afstand raakt.

Welke weg je inslaat
welke richting je ook kiest
altijd blijft er iets over
dat je uit het oog verliest.

Welke weg is beter?
Welke richting is verkeerd?
Nooit zul je het weten
als je niets doet of probeert!

Geen opmerkingen: