2005/06/12

De Bijbel als inspiratie

Nooit gedacht dat ikzelf de Bijbel als uitgangspunt zou gaan gebruiken als inspiratie om verder te gaan in persoonlijke effectiviteit. Het gebeurt dus wel het boek "De Verwonde Geest" is eveneens een inspiratiebron voor mij. Frank Peretti gebruikt in het eerder genoemde boek tragische nieuwsberichten en geeft in zijn laatste hoofstukken een paar practische maar daardoor zeker niet minder mooie handreikingen voor mij:

P.107

Denk je dat je lelijk bent? Je hoort erbij.
Heb je cystisch hygroom [de schrijver lijdt hieraan], spastische verlammingen, spierdystrofie of polio? Je hoort erbij.
Heb je sproeten? Ben je te lang, te mager, te ... Wat dan ook? Je hoort erbij.
Voel je je buitengesloten puur en alleen omdat je intelligent bent? Je hoort erbij.
Voel je je buitengesloten omdat je mentaal of fysiek op de proef gesteld wordt? Je hoort erbij
Ben je een keer verkracht? Of gemolesteerd? Je hoort er nog steeds bij.

We zijn allemaal, met al onze rimpels, tekortkomingen, ons gestuntel en onze onvolmaaktheden, scheppingen van God.

We zijn allemaal kostbaar in zijn ogen en we zouden kostbaar voor elkaar moeten zijn - en laat niemand je wijsmaken dat het anders ligt, zelfs jij niet.
En wat zou je zeggen van deze verbijsterende openbaring:

Het was (is) niet jouw schuld.

P.157

Hij is Antwoord voor ieder gebroken hart; het enige Antwoord dat we in ons leven niet kunnen missen.
Hij is de Geneesheer van de verwonde geest.

Bidden deed ik in die gevallen om er zelf en vaak alleen ikzelf, er beter of sterker van te worden, je hoopt immers dat je gebeden gehoord worden, en voor mij een positief resultaat oplevert. Voor anderen bidden doe ik minder vaak. Door Rijkssleutel en de gesprekken met Beer ben ik ervan overtuigt geraakt dat voor anderen bidden een voor mij een net zo positief resultaat oplevert, en het zou maar kunnen dat het mij sterker maakt. Het World Wide Web is mij niet vreemd, het World Wide Web, zonder persoonlijke computer wel.


HEER, IK ONDERZOEK MIJZELF TEN OVERSTAAN VAN JOU

Heer, ik onderzoek mijzelf ten overstaan van Jou.
Ik onderzoek, wat klein is en wat groot.
Wat is er belangrijk aan datgene wat ik denk?
Aan mijn zorgen, mijn angst en mijn hoop?
Wat daarvan is nodig? Wat overbodig?
Wat is vruchtbaar? Wat onvruchtbaar?
Wat is waarachtig? Wat masker?

Sommige dingen blijken zó klein,dat ik ze vergeten kan,
ofschoon ik ze voordien erg belangrijk vond.
Andere dingen blijken zó groot,
dat ik bereid zijn moet, veel te veranderen,
opdat ik ze verwerf.

Belangrijker dan mijn prestatie is mijn toevertrouwen.
Belangrijk is, dat ik doe,
wat Jij in mij doen wilt,
opdat ik diegene word,
die ik naar Jouw idee en wil ben.

JÖRG ZINK

Vertaald uit: ‘Wie wir beten können’, Stuttgart/Berlijn 19713, pag.35. Naast deze vertaling door mij kun je ook nog een Nederlandstalige variant vinden in J. Zink, ‘Het nieuwe woord. Hoe wij kunnen bidden’, uitg. Ambo, Baarn z.j., pag.25. Vreemd genoeg wordt in dit boek het bovenstaande gebed aan Thomas Merton toegeschreven!

Morgengebed

Heer onze God,
Gij hebt het licht uit het duister doen voortkomen,
Gij hebt ons versterkt door de slaap en ons doen ontwaken
om Uw goedheid te verheerlijken.
Maak ons tot kinderen van het licht en van de dag
en deelgenoten aan de dingen die blijven.
Wees ons nabij en allen die overal op deze wereld
Uw liefde en bijstand zoeken.
Geef ons allen in uw barmhartigheid dat wij veilig mogen zijn
in Uw hoede
en ook met vreugde Uw wondere en grote Naam loven,
die van de Vader,
de Zoon en de Heilige Geest,
nu en immer en in alle tijden.
Amen

Een gebed uit de orthodoxe kerk
uit: Bijbels dagboek van A.F. Troost "Gaandeweg Hem tegemoet."



Avondgebed

BLIJF BIJ ONS, HEER, WANNEER HET AVOND WORDT

Heer, blijf bij ons, want het is avond
en de nacht zal komen.
Blijf bij ons en bij uw ganse Kerk
aan de avond van de dag,
aan de avond van het leven,
aan de avond van de wereld.
Blijf bij ons
met uw genade en goedheid,
met uw troost en zegen,
met uw woord en sacrament.
Blijf bij ons
wanneer over ons komt
de nacht van beproeving en van angst,
de nacht van twijfel en aanvechting,
de nacht van de strenge, bittere dood.
Blijf bij ons
in leven en in sterven,
in tijd en eeuwigheid.
Amen

Maarten Luther (1483-1546)

Geen opmerkingen: