2005/10/27

Zoloft contra Seroxat

23 Oktober 2005 / 24 Oktober 2005

Beer vindt dat zij ruim voldoende van het medicijn Seroxat gebruik heeft mogen maken. De bijwerkingen van Seroxat zijn voor haar van dien aard. Dat sporten en lijnen voor Beer onvoldoende resultaat opleveren in gewichts verlies. Na een consult met de huisarts werd begin Oktober gestart met Zoloft. Dit medicijn heeft biedt als voordeel dat het bij de patiënt minder vocht vast houdt. 22 Oktober Beer was opper vrolijk op de familie verjaardag. En was vol lof over Zoloft. Op 23 Oktober had ik dienst aanvang 07.00 uur tot 15.30 uur. Rond 10.30 uur heb ik even met Beer gebeld. Beer voelde zich toen niet zo fit, weinig energie. Toch is even naar buiten geweest voor een wandeling. Op het moment dat ik thuis kwam was Beer volgens haar eigen zeggen redelijk opgeknapt. En werd het een gewone maar ook een gezellige zondag.
Beer ging rond 22.00 uur tukken, ik niet veel later. Ik vroeg nog even hoe gaat het nu? "Beer antwoordde weet te niet, voel me niet lekker, raar in mijn hoofd". Beer kon uiteindelijk de slaap niet vatten. Rond 03.00 uur kreeg Beer een paniek aanval, met hyperventileren, en huilen. Dit heeft ongeveer een 1/2 uur geduurd. Na dit 1/2 uur is Beer redelijk tot bedaren gekomen. Ik heb hierna een huisartsenpraktijk gebeld, en deze hebben via een taxi-centrale een soort Valium bezorgd. Gelukkig was 1 pilletje voldoende om weer volledig rustig te worden, en kon Beer toch nog even tukken.
Zodra het kon onze eigen arts gebeld, deze was met vakantie, zijn plaats vervanger stond ons rond 11.30 uur te woord in zijn eigen praktijk. Besloten werd om te stoppen met Zoloft. Naar het zich laat aanzien is Zoloft niet het juiste medicijn voor Beer. En zijn tot de conclusie gekomen dat terug naar Seroxat te beste oplossing zou zijn. Beer gebruikt Seroxat nu ongeveer 4 dagen. En knapt iedere dag beetje, bij beetje op. Zelf heb ik deze dag verlof genomen, en nog even het gebeuren aan Beer haar ouders verteld.

1 opmerking:

Anoniem zei

Bericht voor Beer: hoe vervelend ook, antidepressiva geven extra kilo's. Ook mijn persoon wordt meer en meer omhuld door lagen vlees die ik liever niet wil.
Maar alles beter dan niet of nauwelijks functioneren door je problemen. Zodra je weer op de rails bent, gaan de kilo's ook weer weg. Beschouw ze als een extra beschermingsjas om in te kunnen helen.
Veel sterkte en kracht.

Marjolein