2005/01/08

Persoonlijke Effectiviteit

Op 5 januari 2005 een persoonlijk onderhoud gehad met een personeels functionaris over persoonlijke effectiviteit. In minder dan 2 uur tijd meer te weten gekomen over mezelf dan in 41 jaar rond dartelen op deze aarde. Kennelijk is voor veel mensen moeilijk om eerlijk tegen jezelf te zijn laat staan tegenover anderen. Je zou tenslotte wel eens kritiek kunnen krijgen. Niet dat kritiek erg is, zeker niet als de ontvanger er iets mee kan. Maar zelfs opbouwende kritiek wordt door velen als kwetsend beschouwd. Hiermee wordt dus eindeloze discussie gestart waar hooguit je tijd wordt volgemaakt, en aan de bar de glazen.

Mijn partner wist dat ik dit onderhoud zou hebben. Bij mijn thuiskomst was deze benieuwd naar mijn en de personeels functionaris zijn bevindingen. De meest in het oog springende eigenschappen van mij zijn:

- Eigenwijs;
- Arrogant;
- Zelfverzekerd.

Overal kan het woordje "te" voorgezet worden. Zelf wilde ik de onderwerpen niet meteen dezelfde avond al bespreken maar minstens een avond voor mezelf houden. Maar mijn partner vond dat het nu ook kon dus: Mijn partner wijd deze eigenschappen aan het enigkind zijn. Ik beken dat ik tijdens mijn jeugd, en nog steeds, niets tekort ben gekomen. In bijna alle gevallen kreeg ik mijn zin. Vrijwel in alle geledingen, of materiele zaken. Signalen die ik met de tijd wel heb gekregen zijn door mij of genegeerd, of nooit expliciet zo gegenereerd dat ik er beter aan deed / doe iets om deze eigenschappen te wijzigen in ieder geval het woordje "te" er af te halen. Door het simpele feit dat mijn partner en ik meer zullen praten over mij als persoontje zal naar verwachting een positief effect hebben zowel voor mijn partner mijn omgeving, en mezelf. De persoonlijke effectiviteits training die ik ga volgen zal een hulpmiddel zijn.

Krijgt vast en zeker een gevolg.

Geen opmerkingen: