2006/01/08

Gedichten






GAAN

Ik zal gaan

o met genoegen zal ik gaan

met diepe vreugde en trompetgeschal

ik zal gaan

Als jij roept zal ik gaan

mijn werk mijn eten en mijn handen

zal ik laten staan

als jij roept zal ik gaan

Als jij roept in de morgen

in de middag in de avond

in mijn dromen in mijn waken

als jij roept zal ik gaan

Ik zal gaan

al breken ze mijn benen

al moet ik kreupel gaan

engelen binden dan mijn wagen

vleugels aan

Ik zal gaan

--------------------
Remco Campert
-----



NIETS

Het leven

je zou het je moeten kunnen

herinneren

als een buitenlandse reis

en er met vrienden of vriendinnen

over na moeten praten

en zeggen

het was toch wel aardig,

het leven,

en flarden zien van vrouwen,

geheimen

en landschappen

en dan tevreden achteroverleunen

maar doden kunnen niet

achteroverleunen.

En ook verder kunnen ze niets.

----------------------
Cees Nooteboom
-----

Herschepping

De wereld is vergaan, haar naam spelde een nieuw getal,

het licht viel van de sterren af: verdwaald.

Eenzaam lag de goede aarde te wenen

over zoveel wederkeer van liefde en

haar weelde sloeg in lentebloemen neer.

En de vogelen vervolgden het lied

dat lang geleden was gestaakt

zo ongemerkt,

dat wij vergaten hoe het tot zwijgen was geraakt.


-----------------------------------------------------------

Gerrit Achterberg

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Hans Tjeerd,

Ben ik weer.
Ken je deze site al http://www.flarden.nl

Harry noemt zijn gedichten liever flarden van gevoel en gedachten, dat spreekt me wel aan.

Groetjes,
Lovely

Anoniem zei

Hoi Hans,

Nu met aandacht je blog gelezen en ik heb respect voor de manier waarop je je overtuiging uitstraalt. Niet iedereen kan dit zo. Hou vol!
Ik ben het met je gedachtengangen eens.
(Je link is geplaatst)
Fijne dag verder!

Hans zei

Leuke berichten van jullie
Nee de site flarden is nieuw voor mij. Toegevoegd aan mijn favorieten. Bedankt Lovely.

---------------------------

Bullseye, Bedankt,

Vlak jezelf niet uit.
Zelf ben je niet gesloten, dat zijn enkel je eigen gedachten.