2006/01/29

NLP / RET




Bron: http://www.metakonsult.nl/

NEURO-LINGUISTISCH PROGRAMMEREN (NLP)

Een serie technieken en vaardigheden ontwikkeld op basis van modelleren door John Grinder en Richard Bandler in 1975. Het is ontleend aan Alfred Korzybski, die ooit heeft gezegd: ‘Wat zou het mooi zijn als er iemand zou komen die de mens beschrijft in termen van Structuur, Proces en Context.

NLP wordt wel gedefinieerd als:

1. de studie van de structuur van de subjectieve ervaring,

2. modelleren,

3. een communicatie technologie.

NLP onderzoekt de patronen of programma’s die ten grondslag liggen aan onze communicatie. Daarbij wordt aandacht geschonken aan het zenuwstelsel (neuro) door middel van zintuigen worden onze ervaringen verwerkt, aan taal Linguïstisch) en andere niet verbale communicatie waardoor onze interne voorstelling wordt gecodeerd.

RAPPORT

Het tot stand brengen van vertrouwen, harmonie en samenwerking in een (therapeutische) relatie. Het is het vermogen je af te stemmen op het wereldmodel van de ander. Als twee mensen rapport hebben wordt hun relatie gekenmerkt door

1) vertrouwen,
2) gevoelsmatige betrokkenheid,
3) bereidheid om elkaar te volgen,
4) respect voor elkaars wereldmodel,
5) sterk op elkaar gerichte aandacht.

Rapport is de basis voor doeltreffende communicatie.
Er zijn vier indicatoren voor rapport:

1. goed gevoel: als jij dat voelt, voelt de ander dat ook;

2. verandering gelaatskleur: donkerder (niet blozen);

3. iets vertrouwd zeggen;

4. leiden: kan met een bepaald doel.

De eerste drie zijn zintuiglijke waarnemingen, de laatste ontstaat als gevolg van de eerste drie. Dus: van afstemmen naar leiden.

SUCCES (VIJF GRONDBEGINSELEN VOOR SUCCES)

De vijf sleutels zijn:

1.ken je uitkomst;

2. onderneem actie;

3. wees zintuiglijk scherpzinnig;

4. wees flexibel in je gedrag;

5. ga te werk vanuit een fysiologie en psychologie gericht op het bereiken van perfectie.

VOORWAARDEN VOOR GOED ONTWIKKELDE UITKOMST/ DOEL

Dit betreft een aantal voorwaarden waaraan voldaan moet worden ten einde een effectieve en ecologische uitkomst te geven. In NLP wordt een doel getoetst aan de volgende vijf vormvoorwaarden:

1. positief uitgedrukt;

2. op eigen initiatief ondernomen en gehandhaafd door de persoon die het doel wenst;

3. specifiek zintuiglijk waarneembare beschrijving van doestelling en de stappen die nodig zijn om daar te komenen en is het in de juiste context geplaatst;

4. is de eerste stap gespecificeerd en haalbaar en geef de bewijsprocedure aan;

5. is het doel ecologisch verantwoord en verruimd het de keuzemogelijkheden.

-------------------

Bron: http://www.leren.nl/cursus/persoonlijke-effectiviteit/energie/moeten.html


Rationeel Emotieve Therapie


"Niet de dingen zelf maken de mensen van streek, maar hun gedachten erover."

Epictetus (filosoof, 55-135 n. Chr.)

RET gaat uit van het volgende reactiepatroon:

  1. Er doet zich een gebeurtenis voor.
  2. Je hebt daar een bepaalde irrationele gedachte bij, vaak zonder je te beseffen dat die gedachte zo irrationeel is.
  3. Je reageert nogal heftig (emotioneel, boos, hulpeloos) op de gebeurtenis.

RET leert je om:

  1. De feiten van de gebeurtenis te onderzoeken.
  2. Aan de kaak te stellen in hoeverre je gedachten uit stap 2 realistisch zijn, gezien de gebeurtenis.
-----




3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo hans,

"Niet de dingen zelf maken de mensen van streek, maar hun gedachten erover."

Ja dat klopt...als mijn gedachten nu uitgaan naar mijn broer en ik krijg al mijn herinneringen met hem dan doe de gedachte heel pijn omdat ik hem nooit meer kan zien...

Anoniem zei

...maar ik ben wel geinteresseerd in RET en zou er wel meer over willen weten

Anoniem zei

Ik oefen ook met RET en het werkt goed. Liesbeth, als je wilt kan ik je het formulier wel via Hans toesturen.

Ik heb het 5 fasen-blad:
1) de gedachte of handeling die de angst oproept een cijfer geven, afhankelijk van de angst;
2) het analyseren van de angst: waar ben ik bang voor, wat kan me gebeuren,
3) het rationaliseren van de angst: antwoorden op bovenstaande vragen geven,
4) de gedachte of handeling opnieuw overdenken, maar nu met alles wat je net overdacht hebt en bedenken wat de gedachte of handeling nu met je doet
5) Opnieuw een cijfer geven aan de gedachte of handeling.